Di Manakah Cantiknya Seorang Muslimah?



"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki- laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)."
(Surah An-nur : Ayat 26)
Ayat ini menunjukkan kesucian 'Aisyah r.a. dan Shafwan dari segala tuduhan yang ditujukan kepada mereka. Rasulullah adalah orang yang paling baik maka pastilah wanita yang baik pula yang menjadi istri beliau.
***********************************************
Adakah kita (muslimat) pernah berfikir walau sejenak, apakah kita tergolong dalam golongan wanita yang baik?? Bagaimanakah seorang wanita yang baik itu?? Di manakah letaknya kecantikan yang sebenar dalam diri seorang wanita itu...?? Mungkinkah ianya terletak pada raut wajah kita..? Atau pada peribadi dan akhlak kita..? Mungkinkah pada sepasang mata yang mengerling tajam? Atau mata yang kadang-kala tersipu-sipu malu untuk mengerling manja??
Boleh jadi ianya terletak pada bibir yang selalu memberikan senyuman manis bukan..? Tidak mustahil juga ianya terletak pada hilai tawanya yang gemersik menyentuh hati-hati lelaki.. Ada kemungkinan, ianya juga boleh terletak pada suara manjanya yang lembut sekaligus melembutkan perasaan dan sanubari seorang lelaki..

Jika diceritakan tentang keindahan seorang wanita, nescaya berjuta-juta perkataan, berjam-jam kuliah, beliter-liter air liur pun, takkan cukup untuk kita definisikan keindahan wanita ini.. Ianya sangat subjektif untuk kita menjawabnya. Inilah dia wanita.. Sesungguhnya, wanita-wanita yang solehah itu bakal mengisi borang kosong di syurga, juga merupakan hiasan dunia yang paling indah.. InsyaALLAH!!!

ALHAMDULILLAH...ALHAMDULILLAH...ALHAMDULILLAH...
Syukur kehadrat ILLAHI,kerana menjadikan kita (muslimat) seorang wanita yang insyaALLAH memiliki keindahan-keindahan itu. Namun, walau 'concern' nya dijaga, dipelihara, ditatap di hadapan cermin keindahan tersebut, ianya hanya lah hiasan yang tidak kekal lama. Lama kelamaan, ia akan pergi juga kerana wajah akan semakin suram, rambut mula 'melahirkan' uban, mata akan menjadi kelam, kulit akan semakin 'berkedut'.. Namun, ada yang akan tetap kekal bersama kita sehingga akhir hayat, iaitu akhlak @ peribadi muslimah yang dipupuk dengan iman dan ibadah..

  • Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.

  • Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.
  • Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.
  • Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.
  • Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.
  • Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.
  • Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian".
  • Bedaklah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.
* tips-tips diatas merupakan petikan dari artikel yg diberikan oleh seorg sahabat



" Title wanita-wanita solehah itu hanya diberikan oleh Allah SWT pada orang-orang yang terpilih.. tetapi tidak mustahil untuk kita menjadi sebahagian dari golongan
orang-orang yang terpilih itu jika kita berusaha. InsyaALLAH…"
Share on Google Plus

About SINAR DARI ISLAM

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 Komen Pelawat :

Catat Ulasan